2007-07-03

Backup och krasslighet

Hela gårdagen samt en del av natten tog det för att ta backup på hela min hårddisk. Jag gör så en gång i månaden. Nej, egentligen använder jag mig av inkrementell backup men nu blev det full backup pga ett fel i förra månadens backup. För att kunna förklara vad inkrementell backup är måste jag förklara vad som händer under en generell backup.
  1. Via ett speciellt backup-program väljer du vilka mappar och/eller filer du vill ta backup på. För närvarande använder jag Windows XP:s egna program Backup Utility (heter så på mitt engelska operativsystem). På ett svenskt Windows bör det heta nåt i stil med Säkerhetskopiera filer. Du hittar det programmet genom att gå in på My Computer/Den här datorn, högerklicka på hårddisken du vill ta backup på, välja Properties/Egenskaper och gå till fliken Tools/Verktyg. Längst ned hittar du en knapp där det står Backup now.../Säkerhetskopiera nu... (eller nåt liknande).
  2. Det ett backup-program gör är att först kopiera valda mappar/filer till den destination du valt. Destinationen kan vara en extern hårddisk, disketter (vem använder disketter numera när det knappt finns diskettstationer på nya datorer?), DAT-band, CD-/DVD-skivor - ja, vad som helst.
  3. De mappar/filer som blir kopierade flaggas med arkivflaggan, så att programmet vet nästa gång du vill ta backup att det är en gammal mapp/fil som en gång i tiden tagits backup på. Varje mapp/fil har ett antal s k flaggor med sig för att kunna identifiera olika status. Det finns archive/arkiv (A), hidden/dold (H), system (S), read-only/skrivskyddad (R), och säkert en del andra Windows-specifika flaggor, men de här fyra är DOS-flaggor.
Ponera att du har tagit backup på hela din hårddisk. Om tre månader tar du en till. Då har du säkert lagt till och ändrat en hel del av dina mappar/filer, men majoriteten av filerna på hårddisken är precis desamma. Det är väl ganska onödigt att kopiera exakt samma filer som redan finns. Du bestämmer dig därmed att ta en inkrementell backup. Följande händer:
  1. Du startar backup-programmet igen och väljer att du vill göra en inkrementell backup på hela hårddisken och att du vill infoga, inte ersätta, den nya backupen i den gamla.
  2. Programmet går igenom alla mappar/filer, precis som med den första backupen, men ignorerar alla mappar/filer som har arkivflaggan "uppe". Det är nämligen så att så fort en mapp/fil ändras (om man ska vara noga ska man nog säga "sparas om") tas arkivflaggan bort automatiskt. En helt ny mapp/fil har ju naturligtvis inte heller nån arkivflagga.
  3. På de mappar/filer som programmet faktiskt kopierar (de nya och ändrade) sätts arkivflaggan på nytt, så att nästa gång du tar backup ska programmet känna igen att även de här filerna är kopierade.
Som du kanske nu förstår så tar det avsevärt mindre tid den andra gången man tar inkrementell backup än den första, då alla filer betraktas av programmet som nya.

Jag är orolig i magen, har magknip. Har varit så ett par dagar nu. Vet inte riktigt vad det är. Jag får se om jag går på kvällens musikcafé, där bygdens ungdomar uppträder, däribland min bror som är medarrangör. Det vore väldigt roligt eftersom det brukar vara väldigt underhållande. Eller så satsar jag på morgondagens konsert i kyrkan, där min bror och en annan kille ska framföra svenska visor.

Inga kommentarer: