2007-05-11

Ny podcast och Uppdrag granskning

Jag har publicerat en ny episod till min podcast. Direktlänk till inlägget finner du här: http://olivertwistor.libsyn.com/index.php?post_id=213391

Jag såg på Uppdrag granskning nu ikväll. Det handlade först om hur unga (10-11-åringar) kan handla för tusentals kronor på online-communities som t ex Apberget och Playahead, och om vilket ansvar sådana företag har. Ett exempel som togs var två 10-11-åringar som över en helg köpte nån typ av virtuella saker för 10 000 kr. Det är ofattbart, tycker jag, att barn kan skicka betal-SMS utan nån egentlig ålderskontroll och -gräns. Totalt oansvarigt från företagets sida. Men en community som verkar vara juste när det gäller att inte ta betalt för allting är Hamsterpaj. Jag har aldrig varit på vare sig Apberget, Playahead eller Hamsterpaj, så jag kan inte uttala mig om hur de är som communities, men jag tycker precis som Hamsterpajs grundare sa i reportaget, att det är fullständigt onödigt att ta betalt för att en användare ska kunna t ex byta bakgrundsfärg i sin profil. Den koden tar kanske 30 min att skriva och kostar företaget ett par hundra i utbetald lön. Han hävdade också att om man verkligen vill ha en funktion som kontrollerar att målsman har godkänt ett köp på en community så kan man också koda en sån funktion. Det håller jag med om. Det handlar om vilja.

Andra inslaget i Uppdrag granskning var om en kvinna som inte beviljats förnyat handikapparkeringstillstånd, fastän hon är minst lika sjuk nu som förra gången hon sökte och blev beviljad. Hon får även stark ångest när hon lämnas ensam (vilket hon är tvungen till när assistenten ska försöka hitta en vanlig parkering efter att ha släppt av henne vid gatan), pga en hjärnskada som medför att hon har tappat all tidsuppfattning. Därmed upplever hon att assistenten är borta flera timmar, fastän hon bara är borta i ett fåtal minuter. Den ångesten är tom dokumenterad i ett intyg utfärdat av vuxenpsykiatrin. Ofattbart! Man har ju tur som fick förnyat handikapparkeringstillstånd. Det damp ner i brevlådan i början av veckan... :)

1 kommentar:

Anonym sa...

Tjena

Hörde att du snackade om getting things done i podshowen! själv är jag en GTD-Junkie =)

kolla in 43folders på www.43folders.com