2007-04-20

Debatt mellan Mona Sahlin (s) och Jimmie Åkesson (sd)

Ikväll såg jag en debatt mellan Socialdemokraternas ordförande Mona Sahlin och Sverigedemokraternas ordförande Jimmie Åkesson. Det var på TV4, programmet heter Kvällsöppet. Mycket intressant, men jag blir frustrerad över att Sverigedemokraternas åsikter och argument inte blir bemött på ett rigoröst sätt. Jag kände att Jimmie Åkesson fick häva ur sig en massa statistik utan att vi fick höra belägg för det eller ens en analys av statistiken.

Vad står Sverigedemokraterna för, egentligen? De är väldigt duktiga på att tala om vad de inte vill, men vad är det de vill? Jag förstår inte. Och jag blir faktiskt illamående när jag läser på Sverigedemokraternas hemsida eller hör Jimmie Åkesson debattera, som här på TV. De får sig själva att låta så himla snälla och respektfulla mot alla människor, men om man läser mellan raderna lyser främlingsfientligheten väldigt starkt.

Jag får för mig att med begränsning av invandringen menar Sverigedemokraterna inte främst de som flyttar hit från Norge. Varför accepteras en norrman mer än en irakier? En norrman är lika mycket invandrare som en irakier.

Jag tror att vi får sluta kalla oss människor för "svenskar" och "invandrare". Varför uppdela? De som bor i Sverige är svenskar, oavsett om man heter Nilsson eller Hussein i efternamn. På tal om det, när slutar man vara invandrare? Om man är född i Sverige men har föräldrar som föddes i Libanon, är man "svensk" eller "invandrare"?

Jag kommer givetvis att prata mer om det här i en kommande podshow. Det är ett ämne jag känner starkt för.

Inga kommentarer: